de KNSA

Aanvragen lidmaatschap

Verzoek om lidmaatschap
Een verzoek om lidmaatschap bij de KNSA kan uitsluitend schriftelijk worden aangevraagd door een (door minimaal twee bestuurders opgerichte) schietsportvereniging en dat verzoek dient te zijn voorzien van nadere informatie en documenten, zoals statuten, huishoudelijk reglement, uittreksel van inschrijving in het handelsregister Kamer van Koophandel, enzovoorts) zoals vermeld in de daarvoor opgestelde aanvraagbrief en conform de voorwaarden voor het KNSA-lidmaatschap (zie voor meer informatie over de verplichte doelstellingen voor een KNSA-schietsportvereniging ook de pagina: Voorwaarden).

Aanvragen lidmaatschap
Een schietsportvereniging die in het bezit is van door een notaris gepasseerde statuten en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kan een aanvraagprocedure voor het lidmaatschap van de KNSA starten. Het bestuur van de vereniging zendt daartoe een brief (conform bijgaand model) aan de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie, met het verzoek om als lid te worden toegelaten. In deze brief vermeldt de vereniging ook haar contactgegevens, het verenigings- (secretariaats)adres en de wapengroepen die de vereniging beoefent, dat wil zeggen Groot- en/of Kleinkaliber Pistool, Groot- en/of Kleinkaliber Geweer, Luchtpistool en/of Luchtgeweer, Historische wapens, Kleiduiven en/of Limburgse schuttersbuks.

Bij de aanvraag dient in ieder geval een kopie van de (concept) verenigingsstatuten, een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een kopie van het huishoudelijk reglement en de VOG’s c.q. kopieën verloven van de bestuurders te worden meegezonden. Indien de vereniging over een accommodatie in eigen beheer beschikt, dient zij tevens als bijlage toe te zenden een kopie van de verleende vergunning ingevolgde de Wet milieubeheer c.q. de melding ingevolge het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling bij de gemeente, en indien in de accommodatie ook alcoholische dranken worden verstrekt, een kopie van de Alcoholvergunning.

Wanneer het verzoek om lidmaatschap met de vereiste bijlagen door de KNSA is ontvangen en is beoordeeld, start de ballotageprocedure.

Het verzoek om lidmaatschap met de daarbij behorende bescheiden, wordt in handen gesteld van een Ballotage-inspecteur. De Ballotage-inspecteurs zijn daartoe door de KNSA getrainde personen die beschikken over de noodzakelijke kwalificaties voor deze functie. De Ballotage-inspecteur benadert de vereniging en brengt vervolgens altijd een persoonlijk bezoek op de schietlocatie van die vereniging voor de ballotage c.q. audit. Aan de hand van een standaard formulier worden puntsgewijs de voorwaarden voor toelating doorgenomen. Over deze inspectie rapporteert de Ballotage-inspecteur aan het Dagelijks Bestuur van de KNSA. Het Dagelijks Bestuur besluit vervolgens over toelating of niet-toelating.

Indien de vereniging niet wordt toegelaten omdat zij (nog) niet aan de gestelde eisen voldoet, is het mogelijk alsnog aan de gestelde criteria te voldoen en in dat geval zal de procedure opnieuw in werking treden.

Aanvragen lidmaatschap inclusief basiscertificering
Sinds 1 januari 2015 dient een schietsportvereniging waarbinnen gebruik gemaakt wordt van vuurwapens, voor de aanvraag en de verlenging van zowel de verenigingswapens als voor de privéwapens van haar leden, door de KNSA te zijn gecertificeerd. Dit is een wettelijke verplichting, bepaald door de Minister van Justitie en Veiligheid, en tevens opgenomen in de Circulaire wapens en munitie.

Wanneer een vereniging naast het verkrijgen van KNSA-lidmaatschap ook gecertificeerd wil worden (let op: voor verenigingen die uitsluitend met luchtdrukwapens schieten, geldt deze verplichting niet) kan gelijktijdig met de aanvraag van het KNSA-lidmaatschap ook een aanvraag voor basiscertificering worden ingediend. Het aanvraagformulier BC dient dan gelijktijdig met de aanvraagbrief voor het lidmaatschap verstuurd te worden.

Voor het aanvragen van de basiscertificering bij de KNSA is een aanvraagformulier opgenomen op de pagina's Kwaliteitszorg in het menu “Basiscertificering”. Daar is tevens meer informatie over de certificering te vinden.


Let op: wanneer een vereniging tevens het KNSA-lidmaatschap aanvraagt, is het nodig dat ook de kopieën van alle voor de basiscertificering vereiste documenten bij die aanvraag worden meegezonden, voordat de ballotage/audit kan worden verricht.


 De KNSA zal vervolgens een geschikte Auditor/Ballotage-inspecteur inschakelen, die zowel de ballotage voor het lidmaatschap als de audit in het kader van de basiscertificering kan afnemen.